Sidor

VÄLKOMMEN!

Till mig här blandas scrapbooking , kortmakeri, fotografier och dekorerade ting . En liten blandning av livets händelser !

Hoppas ni ska hitta något som kan inspirera er.

**********************************************************


söndag 13 april 2008

Journalingtags!!!!

Nu kommer Journalingtagsen som jag visade på scrapträffen.
De är enkla att göra och blir jättefina.

Tänkte först visa lite olika varianter, sen har jag gjort en bildserie på hur jag gjort dem längst ner på sidan.Inlägget är lååångt så håll till godo.

Nu börjar vi..............

Det första är till ett födelsedagsbarn, sen tipsade någon mig om att man kan sticka i en peng istället för en tag. Bra ide´´!!! Jag satte den i en blomma men man kan ju sätta fast den på ett Grattiskort oxå.

Pappren är från:DremStreeetPapers

Stoppade i en peng i den andra oxå och dekorerade med en studentmössa (QK)
Papper: MaJaDesign,Blomstertid


Så här ser de ut med tagsen jag gjorde till dem.

En lite mer romantisk variant,kanske passar på en bröllops LO eller kort (se längre ner)
Papper :MaJaDesign,Du och Jag


Gjorde en tag som man kan sätta på receptboken eller på ett recept, om man har en speciell lite hemlig ingrediens kan man ju gömma den lite.........


Studenttagen kan man sätta på en student LO om man vill ha datumet,namnet eller något annat lite dolt på en LO.


En romantiskt tag på ett romantiskt kort,fuskade lite här och tog ett färdigt kort som jag pillade bort målningen på.Kortet var från LindaMuhrs kurs.

Nu till hur jag gjort dessa journalingtagsen.
Jag vill oxå säga att Paula har visat mig en variant på en sådan här Journalingtag. Som hon i sin tur gjort på någon mässa. Det här är mina olika tolkningar av journalingtags, jag har inte kommit på själva iden från början, ville bara nämna det.
Måttet till dessa kan man ju bestämma själv, jag valde ett som passade mig.
Alltså: 6,5 cm brett 15 cm långt. Sen för att göra det lätt för mig och kunna göra flera snabbt gjorde jag en mall att vika efter.
Ca 1,5 cm upp på tagen viker jag den uppåt först, sen ca 7cm upp (från nederkanten) gör jag ett vik till uppåt.
De översta hörnen kan man klippa eller forma som man vill.
Nu är mallen och måtten och vika efter klara.
Då skär/klipper jag pappret efter mallen.Lägger jag mallen ovanpå pappret och viker efter måtten på mallen (tänk på när ni viker vilken sida ni vill ha utåt)
Tar bort mallen och tagens "form" är klar.
Beroende på vilket papper man väljer ser ju baksidan (som hamnar framåt) olika ut, vill man ha likadant på hela framsidan klipper man bara till den biten samma papper eller så kan man välja ett annat papper som passar fint till. Se kan man klippa av den längst ner eller vika upp och limma kanten på baksidan.
Jag häftade ihop den och dekorerade med ett mockaband,en bit scrappersfloss och stoppade i en tag med en ring att dra ut den med .
En färdig Journalingtag.
Hoppas ni blir inspirerade att göra en egen Journalingtag,lämna gärna en kommentar sedan så jag kan kika på eran variant.
Ha det gott så länge!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fina tags! Mycket vackra och inspirerade. Tack för titten!

Ha det gott!

Kram Paula

Anonym sa...

Vilka fina!!!!!

Crie Artezzanato sa...

Hi. Everything is so beautiful!!!!


Val
www.crieartezzanato.blogspot.com

BESÖKSRÄKNARE Besökare sen dec-07 Denna månaden: I veckan: Kikat in idag: Online nu: