Sidor

VÄLKOMMEN!

Till mig här blandas scrapbooking , kortmakeri, fotografier och dekorerade ting . En liten blandning av livets händelser !

Hoppas ni ska hitta något som kan inspirera er.

**********************************************************


onsdag 20 februari 2008

Fototräning!!

När man går på fotokurs är det väldigt bra och prova sig fram.För man får lära sig vilken optik man behöver för de korten man vill ta.

Jag vill gärna ta närbilder och andra foto där inte bakgrunden ska synas så väl.

Så jag fick prova ett AF50mm 1,7 (alltså ett fast optik) av en annan fotokursare sist gång.
Den optiken fastnade jag för direkt!!!!


Så jag hittade ett på Tradera ,lade ett bud och vann!!!
Hämtade det igår och idag har jag provat det lite.

Tänkte visa några olika bilder med de olika optiken.
Silverkulan

Här andvände jag det den nya fasta optiken,ställde ner bländaren på 1,7 .Ingen blixt
Skänken och murgrönan i bakgrunden syns knappt.


Närbild Orkidee
Här andvände jag också den fasta optiken,bländaren på 1,7.Ingen blixt.

Orkidee och vardagsrummet.

Här andvände jag ett 18-50 mm,bländaren på 3,5.Ingen blixt.

Foto är taget på precis samma avstånd som det övre.Skillnaden är ju att den nya optiken kommer närmare och man ser bara orkideen.På det nedre synns knappt orkideen och resten av rummet blir tydligt så bakgrunden blir verkligen störande.

Det är så bra optik när man inte vill ha med en "störig" bakgrund utan bara ta på ett specifikt objekt.

Det är kul för man märker vilken skillnad det blir på fotografierna när man andvänder olika optik.Nu när man går kurs och lär sig lite mer iallafall.

Nu ska jag prova ta kort på min son det blir nog inte lika lätt!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt med en systemkamera!
Nu när jag går kursen ångrar jag att inte jag köpte en "bättre" kamera.Jag som var så nöjd med min innan.Så det kan bli =)

Erica sa...

Visst är det stor skillnad på olika objektiv. Använder bara fasta objektiv numera, har tre olika som täcker upp ett ganska brett zoomomfång. Måste kolla upp traderaobjektiven, vore onekligen bra om man kunde fynda där. Har själv ett canon 50mm/1.8, mitt favoritobjektiv även om det blir ett teleobjektiv på min 350D.

Anonym sa...

Hej och tack för hälsningen i min blogg, vad roligt att du tittar in ibland och vad glad jag blev över kommentaren om min "Maria-LO".
Visst är det roligt med fotografering, är också i lära stadiet och experimenterar för fullt. Fina bilder du har tagit :).

Kram Maria

Jeanette sa...

Tycker det är jättekul med fotografering. Är dock inte så duktig som jag skulle vilja vara. Nästa gång det blir en fotokurs så måste jag hänga på. Hoppas vi får se korten på sonen sedan :)

BESÖKSRÄKNARE Besökare sen dec-07 Denna månaden: I veckan: Kikat in idag: Online nu: