Sidor

VÄLKOMMEN!

Till mig här blandas scrapbooking , kortmakeri, fotografier och dekorerade ting . En liten blandning av livets händelser !

Hoppas ni ska hitta något som kan inspirera er.

**********************************************************


lördag 17 december 2011

Julgodis!

Lucka 17.Har ni inget för er denna lördag,kan ni ju göra julgodis.Dessa nötkarameller är inte lätta och stå emot,supergoda enligt mig , men jag älskar ju nötter också!





Nötkaramell (grundrecept)

2 dl grädde

2dl ljussirap

160 rörsocker strö

50 g paranötter ,lätt hackade

50 g osaltade cashewnötter,lätthackade

200 g mjölkchoklad


1 Koka upp grädde,sirap och rörsocker tills sockret smält och massan är 125 grader.Ta av grytan från värmen och tillsätt nötterna och häll den varma massan i en 15x30 cm stor form klädd med bakplåtspapper

2 Låt karamellen svalna och skär den i mindre bitar.Smält chokladen och pensla över varje karamell.Låt svalna.

Jag använder alltid mattermometer när jag gör knäck,kola osv.Då får man alltid rätt temperatur och misslyckas i stort sett aldrig.

Sen tyckte jag det var för lite nötter så jag ökade på den mängden.De nötterna jag använde var pecanötter,paranötter,mandel och valnötter.Jag penslade på chokladen innan jag delade den i bitar för det kändes enklare,och innan dess så tempererade jag chokladen.När allt stelnat dela jag den i bitar.För att de ska gå lättare brukar jag värma kniven i hett vatten då är det lättare och dela.

Hoppas ni tycker det verkar smarrigt!!!
Nu ska jag ut i skogen och plocka ris!!

Inga kommentarer:

BESÖKSRÄKNARE Besökare sen dec-07 Denna månaden: I veckan: Kikat in idag: Online nu: